دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

تعمیر تلویزیون پلاسما در محل

تلویزیون پلاسما همانند سایر پنل‌ها (LCD،  LED،  OLED و QLED) در انواع مدل‌ها و قیمت‌های به سرعت جایگزین تلویزیون‌های CRT شدند. پنل پلاسما به اندازه ال ای دی، اولد و غیره  تقاضای زیادی ندارد اما کاربران خاصی سراغ این نوع تلویزیون می‌روند.

 به دلیل ساختار ویژ‌ه‌ای که دارد، آن را می‌توان در ابعاد بزرگتر حتی غول آسا ساخت، از این رو در برخی حوزه‌های فیلم و مسابقات به کار می‌روند. دلیل این امر نرخ بروزرسانی و RefreshRate بسیار بالای تلویزیون پلاسما است که موجب کاهش حداقلی تاری ناشی از حرکت یا Motion Blur می‌گردد.

رفرش ریت یا نرخ بروزرسانی با واحد هرتز یا ثانیه، میزان تعویض تصویر در یک ثانیه را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در تلویزیونی با 60 هرتز، تصویر موجود 60 بار در ثانیه عوض می‌شود. هر چقدر این میزان بیشتر باشد، اثر Blur یا تاری کمتر دیده می‌شود، این موضوع را در فیلم‌هالی اکشن یا مسابقات ورزشی بیشتر درک می‌کنید.

یکی از مزیت‌های دستگاه پلاسما نسبت سایرین عمق بهتر رنگ است، درنتیجه رنگ واقعی‌تر نشان داده می‌شود. ولی با توجه به این مزایا چرا کمتر به کار می‌روند؟ به هرحال تلویزیون پلاسما علی رغم مزایایی چون روشنایی خوب، نرح بروزرسانی خوب، کنتراست بالا و تولید در ابعاد بزرگتر، دارای معایب و نقص‌هایی نیز است که می‌توان به ضخامت و وزن زیاد، مصرف بالای انرژی، اثر سوختگی و پشتیبانی نکردن از رزولوشن‌های بالاتر از 1080 پیکسل.

ساختار تلویزیون پلاسما

در نگاه نخست، شاید گمان کنید، تلویزیون پلاسما با بقیه پنل‌ها تفاوت ساختاری زیادی ندارد اما بد نیست بدانید در صفحه نمایش این نوع دستگاه مقداری گاز پلاسما (گاز نئون و زنون) درون هزاران سلول که به عنوان یک پیکسل تصویر شناخته می‌شوند، تزریق شده‌اند. دو طرف سلول‌ها محفظه شیشه‌ای با الکترود‌های فرمانده، قرار گرفته و لایه محافظ منیزم اکسید روی آن را می‌پوشاند.

این را ببینید  نگهداری صحیح از تلویزیون

نقاط ضعف تلویزیون پلاسما

تلویزیون پلاسما نیز بر اثر عوامل مختلفی مانند آب خوردگی، نوسانات جریان برق، کارد زیاد و فرسودگی اجزای آن دچار خرابی و نیاز به سرویس و تعمیر خواهند شد و از این نظر مستثنی نیست. اگر تلویزیون پلاسما به مدت طولانی روشن بماند، در گذر زمان، گاز گرم، تحریک و آسیب می‌بینند. در مدل‌های جدیدتر مجهز به محافظ صفحه نمایش شده‌اند تا دچار نقطه‌سوز شدن صفحه نشود.

ولی چنانچه تلویزیون دچار نقطه‌سوز یا اثر سوختگی گردد، قابل برگشت نخواهد بود. زمانی که سایه تصویر روی صفحه به مدت طولانی باقی بماند، می‌گوییم اثر سوختگی یا Burn-in رخ داده است. اگر تصویر به مدت طولانی روی صفحه باقی بماند، هاله‌ای روی نمایشگر شکل می‌گیرد. مورد دیگری ضربه و فشار در جهت افقی است که موجب خرابی پیکسل‌ها می‌شود زیرا بخش جلویی و پشتی و پیکسل‌ها در برابر ضربه حساسند.

تفاوت های ساختاری تلویزیون پلاسما

تفاوت‌های ساختاری این نوع تلویزیون موجب شده تا روش‌های متفاوتی جهت ترمیم  و رفع مشکلات آن در نظر گرفته شود. در این دستگاه دو برد اصلی بنام X main و Ymain به علت توان مصرفی زیادتر در آسیب‌دیدگی بالاتری قرار دارند.

بردهای X و Y وظیفه شارژ و دشارژ سلول‌های پنل را بر عهده دارند و بایستی در طبقات متفاوت به کمک پتانسیومترهای تنظیم کاملاً با پنل و سایر قطعات تنظیم گردد. علاوه بر احتلال در بردها،خرابی برد پاور و نوسانات ولتاژ‌های VS و VA و حتی خرابی خود پنل نیز منجر به ایجاد مشکلاتی مثل خاموش و روشن مجدد یا روشن نشدم و غیره می‌شود.

این را ببینید  سوختن صفحه نمایش تلویزیون OLED الجی

خرابی بردهای X و Y در مدل‌های قبل از 2010 الجی منجر به تعویض می شود و راه دیگری وچود ندارد. در مدل‌های جدیدتر و بعد از 2015 مدارات هیبرید حذف و قطعات جدیدتری مانند IGBT موجب کاهش تلفات انرژی و تولید کمتر گرما شده است که مدل‌های PJ و PT از معروف‌ترین این مدل‌ها هستند که هر کدام در نسخه‌های مختلفی تولید می‌گردد.

در این سری از تلویزیون‌های پلاسما الجی مانند نسل‌های قبلی، بردهای X و Y دچار خرابی می‌شوند که باید توسط کارشناسان تعمیر مورد بررسی و عیب‌یابی صحیح قرار گیرد تا به درستی مشکل حل شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)