دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

از کار افتادن درگاه HDMI تلویزیون

تلویزیون الجی از جمله پرکاربردترین لوازم الکتریکی منزل می‌باشد. این دستگاه معمولاً دارای خرابی‌های رایج است که از کار افتادن درگاه HDMI با این که رایج نیست ولی ممکن است اتفاق بیافتد. این مشکل فقط مختص الجی نیست و در هر برندی رخ می‌دهد. در این بخش به دلایل خرابی ورودی اج دی ام آی می‌پردازیم.

ابتدا این را بدانید که HDMI نخستین و تنها رابط برای رد و بدل غیر فشرده همزمان تصویر و صدا به شکل دیجیتال است. پورت HDMI این قابلیت را با استفاده از یک کابل ارائه می‌کند. با به کارگیری پورت HDMI، می‌توان گفت درگاه‌های S-Video و DVI از رده خارج شده و در حقیقت کار 3 کابل Component-Video و 6 کابل انتقال صدا آنالوگ را انجام می‌دهد. همچنین این رابط نقش مهمی در پخش محتویات Blue-Ray و HD-DVD دارد تا صدا و تصویر را با بهترین کیفیت از تلویزیون HD دریافت کند.

علت از کار افتادن درگاه HDMI

خرابی این بخش مهم دلایلی زیادی دارد که می‌توان به نوسانات جریان برق و عدم به کارگیری محافظ دستگاه‌های برقی، وصل کردن وسایل غیر استاندارد به پورت، استفاده از جنس تقلبی در مونتاژ دستگاه اشاره کرد. چنانچه هر کدام موارد گفته شده رخ بدهد، آی‌ سی‌های دیجیتال آسیب دیده و بایستی تعویض گردد. معمولاً اکثر تعمیرکاران از تعویض این قطعه امتناع کرده و کل مین برد را عوض نموده که هزینه‌ای زیادی را به شما تحمیل می‌کند.

حل مشکلات پورت HDMI

قبل از اینکه به خرابی سخت افزاری دستگاه شک کنیم، نخست تمامی کابل‌ها اج دی ام آی را از دستگاه جدا و تلویزیون را از برق جدا و به مدت یک ساعت خاموش کنید. (اگر ورودی Display port نیز دارید، آن را هم جدا کنید). سپس روشن نموده و کابل‌ها را مجدداً وصل کنید.

این را ببینید  دلایل سیاهی نمایشگر تلویزیون هنگام روشن کردن

روش دوم بازگشت به تنظیمات کارخانه است. برای این کار وارد تظیمات شده شده و گزینه Factory Reset  را انتخاب کنید. گرچه این روش زیاد کارساز نیست اما گاهی ممکن است جواب داده و مشکل شما را حل کند.

اگر هیچ کدام از راه‌حل‌های بالا جواب نداد، به احتمال زیاد ایراد سخت افزاری برای دستگاه پیش آمده که نیاز به بررسی کارشناسان تعمیر را می‌طلبد. اما در این جا دو راهکار پیش روی شما قرار می‌دهیم تا قبل از تعمیر درگاه HDMI بتوانید از تلویزیون استفاده کنید اما این را بدانید که کیفیت تصویر و صدا به اندازه ورودی اج دی ام آی منتقل نخواهد شد، حتی در مواردی استفاده از کنسول‌های بازی را غیر ممکن کرده  و فقط می‌توانید به تماشای برنامه تلویزیونی اما نه با کیفیت قبل‌تر بپردازید.

اولین مورد استفاده از ورودی کامپوزیت است، احتمالاً با این نوع کابل آشنا هستید. این کابل دارای سه سر به رنگ های قرمز، سفید و زرد هست که می‌توانید دستگاه جانبی مثل گیرنده‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌های دی وی دی و غیره را به تلویزیون وصل و از آن استفاده کنید. این روش کار شما را راه می‌اندازد و ارزان بوده اما پروتکل این کابل قدیمی و رزولوشن و کیفیت تصویر پایین تری را ارائه می‌دهد.

دومین مورد به کارگیری مبدل دیجیتال به آنالوگ است، به این صورت که اگر تلویزیون شما دارای پورت RGB یا DSUB باشد، یک سر مبدل را به این ورودی‌ها وصل کرده و سر دیگر را به پورت HDMI و شاهد رد و بدل داده‌ها می‌شوید. این تبدیل کننده‌ها قیمت پایین‌تری داشته و و دارای کیفیت رزولوشن FullHD 1080p، هم اندازه درگاه اج دی ام آی هستند ولی قادر به دریافت صدا نیستند و بایستی برای دریافت صدا از کابلی مجزا استفاده کنید، برای حل مشکل صدا کابل کامپوزیت را وصل کنید و مشکل دیگری که وجود دارد، عدم پشتیبانی برخی از مدل‌ها از ورودی‌ها RGB یا DSUB می‌باشد.

این را ببینید  سیاه شدن تصویر تلویزیون الجی
0/5 (0 نقد و بررسی)