دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

استاندارد فاصله و اندازه تلویزیون

کیفیت تصویر تلویزیون به نسبت استاندارد فاصله و اندازه تلویزیون بستگی دارد. برای نمونه برای تلویزیون های ۴۳ اینچی با کیفیت فول اچ دی، فاصله ی ۱.۷ متر مناسب ترین فاصله است، اما با تغییر کیفیت قضیه فرق می کند. با کاهش کیفیت از فول اچ دی به اچ دی، باید فاصله را افزایش دهید تا بهترین کیفیت تصاویر را نظاره گر باشید.

یعنی همان تلویزیون ۴۳ اینچی این بار با کیفیت اچ دی، را باید در فاصله ی ۲.۶ متری تماشا کرد. همچنین برای یک تلویزیون ۵۵ اینچی،با کیفیت فول اچ دی مناسب ترین فاصله ۲.۲ متر است. اما برای همین تلویزیون با کیفیت اچ دی فاصله ی ۳.۳ متری بهترین کیفیت را به معرض نمایش می گذارد.

خرید تلویزیون سختی ها و درگیری های خاص خودش را دارد. هیچ کس نمی تواند بدون اطلاعات کافی و یک دفعه برود تلویزیون بخرد و هر محصول و برندی را که فروشنده پیشنهاد داد تایید کند و به منزل بیاورد.

تلویزیون یکی از وسیله های لازم و ضروری منزل است که البته به دلیل هزینه ی زیادی که باید بابت آن پرداخت کنید، دقت و باهوشی بیشتری هم می خواهد. شما اگر تصمیم گرفته اید تلویزیون بخرید و عزمتان را جزم کرده اید و آماده اید که جیب هایتان را خالی کنید قدم بعدی، تعیین اندازه ی مناسب تلویزیون است.

فراموش نکنید که اندازه ی تلویزیون تحت تاثیر پارامترهای متعددی است. اندازه ی سالن مورد نظر، فاصله ی شما از تلویزیون، زاویه ی دید شما و … در ادامه ی این بحث بیشتر و کامل تر توضیح خواهیم داد. هنگام خرید تلویزیون یکی از اصلی ترین دغدغه های کاربران این است که چه تلویزیونی، با چه اندازه ای بخرند. اصلا آیا در بین انواع تلویزیون های ۴۰ تا ۴۹ اینچ یکی را انتخاب کند! یا کمی بزرگتر و به تلویزیون های ۵۰ تا ۵۹ اینچی فکر کند. این انتخاب کمی سخت است.

گفتیم که ابتدا باید بودجه ی مورد نظر و در دسترس را تعیین کنید، چرا که میزان بودجه، تاثیر مستقیم بر روی اندازه ی تلویزیون می گذارد. به این ترتیب که هر چه تلویزیون بزرگ تر، قیمت هم بیشتر. معمولا خریداران را در کلی ترین حالت می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ آن هایی که محدودیت بودجه دارند و آنهایی که محدودیت بودجه ندارند.

برای آن هایی که محدودیت بودجه ندارند، بهترین انتخاب، تلویزیون های بزرگ تر هستند. اما اگر منطقی و اصولی بررسی  شود باید به ابعاد و فضای اتاق، چیدمان سالن، فاصله از تلویزیون و  … توجه شود و بر اساس این موارد اندازه ی تلویزیون خود را انتخاب کنید. از آنجایی اندازه ی تلویزیون تحت تاثیر مستقیم فاصله و محل تماشای افراد از تلویزیون است.

این را ببینید  تلویزیون ال جی سری LG LM550B

بنابراین واضح است که هر چقدر از تلویزیون فاصله ی بیشتری داشته باشیم، باید اندازه ی تلویزیون نیز بزرگ تر باشد. به زبان ساده تر باید اندازه ی تلویزیون در این حد باشد که زاویه ی دید شما را پر کند و مجبور نباشید برای دیدن قسمت های مختلف تلویزیون سرتان را به این طرف و آن طرف بچرخانید.

فاصله مناسب از تلویزیون

یکی از منطقی ترین روش ها برای اندازه گیری سایز مناسب تلویزیوین این است که فاصله ی معمول و استاندارد خود را از تلویزیون محاسبه کنید و سپس اندازه ی مناسب تلویزیون هم خود به خود به دست می آید. با محاسبه نسبت استاندارد فاصله و اندازه تلویزیون می توانید بهترین کیفیت تصاویر را از تلویزیون خود مشاهده کنید.

اگر از آن دسته هستید که هنوز اقدام به خرید نکرده اید، بهترین زمان برای خواندن این مطلب همین الان است. اما اگر تلویزیونتان را خریده اید، باز هم می توانید با خواندن ادامه ی این موضوع، فاصله ی مناسب از تلویزیون را پیدا کنید.

تلویزیون چند اینچی مناسب است؟

با توجه به برسی های انجام شده و با توجه به پیشنهادی که از سوی THX ارائه شده است. اگر هنگام تماشای تلویزیون زاویه ای برابر ۴۰ درجه داشته باشید، می توانید سینمایی ترین تجربه را به دست بیاورید. اما پیدا کردن این ۴۰ درجه هم خودش جای بحث دارد.

شاید پیش خودتان فکر کنید که چگونه ممکن است هر بار که پای تلویزیون نشستم، نقاله ام را بردارم و ابتدا زاویه ی ۴۰ درجه را پیدا کنم! اما نه چنین نیست شما لازم نیست که زاویه را با نقاله پیدا کنید، تنها کافی است که فاصله ی خود از تلویزیوین «بر حسب سانتی متر» را در عدد ۰.۸۴ ضرب کنید تا قطر مناسب تلویزیون برای شما بدست آید. می دانید که معمولا افرادی که می خواهند فیلم یا برنامه ای را ببینند، با فاصله ی ۳ متر از تلویزوین می نشینند البته در سالن های بزرگ.

در سالن ها و اتاق های کوچک هم فاصله ای حدود ۱.۵ متر از تلویزیون دارند. با این حساب برای سالن های بزرگ تلویزیون ۸۰ تا ۹۰ اینچی با توجه به فاصله ی ۳ متری مناسب خواهد بود. و برای  سالن های کوچک تر تلویزیونی با اندازه ی ۴۶ تا ۴۹ اینچی با فاصله ی ۱.۵ متری مناسب ترین انتخاب ها هستند.

اگر سالن شما آنقدر بزرگ است که می توانید به اندازه ی ۳ متر و یا بیشتر هم از تلویزوین فاصله داشته باشید، پس بهتر است که حتما تلویزیونی بالای ۶۰ اینچ بخرید، اما گر سالن شما به اندازه ای مساحت دارد که فاصله ی شما از محل تلویزیون ۱.۵ تا ۲ متر است، بهترین گزینه برای خرید و بهترین حالت داشتن تلویزیونی در اندازه ی ۴۶ تا ۵۰ اینچ است.

این را ببینید  بررسی تلویزیون در زمان سیاه شدن صفحه

ناگفته پیداست که قوانین متعددی در رابطه با نسبت استاندارد فاصله و اندازه تلویزیون وجود دارد که هر کدام به نحوی راهنمایی خوبی برای انتخاب اندازه ی مناسب تلویزیون خواهند بود. اما این اعداد می توانند راهنمای خوبی برای خرید باشند.

واقعیت این است که نمس توان صرفا بر اساس این راهنمایی ها و این اعداد و ارقام کمی پیچیده اندازه ی تلویزوین را انتخاب کرد. چرا که معمولا افراد خریدار هنگامی که در بین اعداد و ارقام متفاوت خود را اسیر می بینند احساس می کنند از واقعیت دور شده اند. اما ما یک پیشنهاد راحت تر و ساده تر داریم که فکر خریداران را درگیر نمی کند.

تاثیر کیفیت در فاصله از تلویزیون

وقتی از اندازه ی تلویزوین و نمایشگر تلویزیون حرف می زنیم، دو موضوع مهم ذهن را درگیر می کند، اول اینکه وضوح و کیفیت صفحه نمایش، دوم اینکه اندازه ی تلویزیون با فضای سالن و اتاق چقدر هماهنگی دارد. یعنی اینکه تلویزیون نسبت به محیط بزرگ نباشد و یا اینکه برعکس تلویزیون در برابر سالن کوچک نباشد.

امروزه علاوه بر کیفیت فول اچ دی که چند سالی بازار تلویزیون ها را در دست گرفته بود، کیفیت ۴K یا همان ULTRA HD نیز اکنون در بازار پیدا می شود. بنابراین پر بی راه نیست که افرادی که می خواهند تلویزیون بخرند، تلویزیونهای ۴K را به تلویزیون های FHD ترجیح بدهند. در یک کلام کیفیت فول اچ دی یعنی تلویزیونی سرشار از پیکسل.

یعنی اینکه اندازه ی تلویزیون تاثیری در کیفیت تصاویر ندارد و با بزرگ شدن تلویزیون با افت کیفیت مواجه نمی شویم. تلویزیون ۵۵ اینچی  با کیفیت FULL HD «تلویزیون هوشمند منحنی سامسونگ SAMSUNG UHD SMART LED TV 55KS9500» همان کیفیت را دارد که تلویزیون ۴۳ اینچی با کیفیت FULL HD ارائه می دهد. «تلویزیون ال ای دی فول اچ دی سامسونگ SAMSUNG Full HD LED TV 43K5002» اما نباید فراموش کنید این موضوع زمانی صحیح است که فاصله ی درست و مناسبی از تلویزیون داشته باشید.

به زبان ساده تر

فرض کنید که از فاصله ی یک متری تلویزیون ۶۵ اینچ نشسته اید، پر واضح است که این فاصله ی کم، باعث می شود پیکسل های درشت و بزرگ را ببینید و همین موضوع به نوبه ی خود کیفیت را پایین می آورد. اما گر این فاصله رابیشتر کنید، قطعاً قضیه فرق می کند و دیگر اثری از پیکسل ها نخواهید دید. یعنی اگر فاصله ی شما از تلویزیون کمتر از حالت استاندارد باشد، طبیعی است که کیفیت تصاویر چندان دلربا و فریبنده نخواهد بود.

این را ببینید  عیب یابی و رفع مشکلات رایج تلویزیون ‌های جی پلاس ال جی

اما موضوع دیگر این است که برای چه سالنی، چه اندازه تلویزیونی مناسب است. یک تلویزوین باید تا چه اندازه بزرگ باشد که با فضای سالن و محیط همخوانی داشته باشد. یعنی باید تلویزیون اندازه ی تن سالن باشد. هماهنگی تلویزیون با فضای محیط و دکوراسیون و ابعاد اتاق از دیگر عواملی است که باید به آن توجه کرد. ناگفته پیدا ست که این مسائل کاملاً شخص و سلیقه ای هستند.

راه حل های آسان تر برای تعیین فاصله مناسب

اندازه ی مناسب تلویزیون به فاصله از تلویزیون و کیفیت تصویر تلویزیون بستگی دارد. برای نمونه برای تلویزیون های ۴۳ اینچی با کیفیت فول اچ دی، فاصله ی ۱.۷ متر مناسبترین فاصله است، اما با تغییر کیفیت قضیه فرق می کند. با کاهش کیفیت از فول اچ دی به اچ دی، باید فاصله را افزایش دهید تا بهترین کیفیت تصاویر را نظاره گر باشید.

یعنی همان تلویزیون ۴۳ اینچی این بار با کیفیت اچ دی، را باید در فاصله ی ۲.۶ متری تماشا کرد .همچنین برای یک تلویزیون ۵۵ اینچی،با کیفیت فول اچ دی مناسب ترین فاصله ۲.۲ متر است. اما برای همین تلویزیون با کیفیت اچ دی فاصله ی ۳.۳ متری بهترین کیفیت را به معرض نمایش می گذارد.

در نهایت این نکته را فراموش نکنید که صفحه نمایش بزرگ، احساس راحتی بیشتری به کاربران می دهد. هر چه صفحه نمایش بزرگتر، لذت تماشای تصاویر هم بیشتر خواهد بود.

البته تعیین فاصله ای مناسب از تلویزیون نیز می تواند سطح بیشتری از تلویزیون را در جلوی دید مستقیم شما قرار دهد. طبیعی است که هر چه سطح بیشتری از تلویزیون دارای میزان روشنایی یکسانی باشد، کیفیت بهتری را احساس خواهید کرد. اما چرا تلویزیونی با صفحه نمایش کوچک نخریم! به نظر شما یک تلویزیون ۴۳ اینچی با تلویزیون های قدیمی کوچک چه فرقی دارد!

شما که تازه این تصمیم مهم را برای خرید گرفته اید و می خواهید جان تازه ای به سالن و محیط بدهید و شاید هم بخواهید تجربه ای متفاوت از تماشای فیلم داشته باشید.

بدیهی است که چنین حسی با تلویزیونی ۴۰ اینچی به دست نمی آید. اگر می خواهید با دیدی متفاوت و با حسی تازه تر برنامه های متنوع تلویزیون را ببینید این احساس با تلویزیون های ۵۰ اینچی به بالا بدست می آید. پس پولتان را هدر ندهید و حتماً به تلویزیون های در اندازه ی بزرگ هم فکر کنید.

0/5 (0 نقد و بررسی)