دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

آیا استفاده از محافظ برق الزامی است؟

برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی در برابر نوسانات جریان برق باید از یک محافظ الکتریکی استفاده کرد تا از عوارض ناشی از نوسانات جریان الکتریکی پیشگیری کرد. از طرفی در منزل یا هر مکانی دیگر تجهیزات و وسایل الکتریکی دیگری نیز وجود دارد که روی نوسان بار الکتریکی اثر می‌گذارد. با توجه به اینکه دستگاه‌های الکتریکی توسط تولیدکنندگان مختلف در کشورهای متفاوتی ساخته می‌شوند، اتصالات مختلفی داشته و باید تبدیل مناسب آن را پیدا و نصب کرد.

در طول روز ممکن است، جریان الکتریکی دچار کم و زیاد و در گذر زمان به دستگاه آسیب بزند. همچنین فرض کنید که شب در خواب به سر می‌برید و به علت وقوع حادثه‌ای پیش بینی نشده در شبکه برق شهری و کاهش و افزایش شدید ولتاژ، همه تجهیزات الکتریکی مثل تلویزیون دچار ایراد شده و فردای آن روز غیر قابل استفاده شود. در این صورت ضمن بروز خسارت مالی، موجب ناراحتی شما می‌گردد.

محافظ و چندراهی برق می‌تواند شما را از همه این کابوس‌ها رهایی دهد. محافظ نوسان برق با فرستادن ولتاژ اضافی به درگاه زمینی یک پریز دیواری، مانع وارد شدن شوک و خرابی دستگاه تلویزیون می‌شود. بدون این ویژگی ولتاژ اضافی در تمامی قطعات جریان یافته و منجر به اختلال و بسته به شدت نوسانات باعث آسیب‌دیدگی دستگاه متصل به برق می‌گردد.

اثر نوسانات جریان برق بر تلویزیون

یکی از مهم‌ترین دلایل ایحاد نقص در عملکرد تلویزیون، عدم استفاده از محافظ جریان بار الکتریکی است. قطعی‌های متعدد یا افزاش بار و نوسانات، منجر به مشکلات بسیاری می‌شود. ابتدا به برد پاور صدمه خواهد زد چون نخستین قطعه‌ای که با برق رابطه مستقیم دارد، برد پاور بوده و جریان لازم را به سایر اجزا منتقل می‌کند.

این را ببینید  داغ شدن تلویزیون الجی

اگر شدت نوسانات زیاد باشد، مین برد دستگاه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. میزان خرابی به کیفیت،جنس و طراحی مدار بستگی دارد، تلویزیون‌هایی که در سطح پایینتری از کیفیت ساخته می‌شوند، بیشتر تحت تأثیر این اختلال برقی قرار می‌گیرند. ولی در کل خرابی ناشی از اختلاف شدت جریان امری اجتناب‌ناپذیر است. یکی ازنشانه‌هایی که ممکن استن در برخی از مدل‌ها رخ بدهد، ایجاد خط بر روی پنل است.

دلایل ایجاد نوسان برق

سیم‌کشی غیر استاندارد، موجب عدم برق‌رسانی صحیح و در حد نیاز محل می‌شود که برق‌کاران باید در این زمینه دقت کافی داشته باشند. مورد بعدی حشرات یا سایر موجودات که درون دیوار لانه می‌کنند هستند، این جانوران به سیم‌کشی آسیب وارد کرده و آن را قطع یا ضعیف می‌کنند. اتصالات ضعیف و غیر محکم، در سیم‌کشی منزل، به کار گیری سیم‌های غیر هم اندازه و مدار شکن قدرت در خروجی‌های برق نیز باعث بروز نوسانات شود.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، اضافه بار است. اگر جایی که زندگی می‌کنید، دارای جریان بیشتری نسبت به مقدار مجاز باشد، منجر به ولتاژ پایین‌تری می‌گردد. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده مکرر از بارهای القایی است. استفاه همزمان لوازم خانگی، سیستم تهویه یا موتورها و غیره سبب فلش ولتاژ و بارهای القایی سنگین و بیش از حد ایجاد می‌کند.

در مجموع مسئله نوسان ولتاژ همواره وجود داشته و باید از آن باخبر باشید و همانطور که گفتیم استفاده از یک محافظ تنها راه پیشگیری و حل مسئله است.

0/5 (0 نقد و بررسی)