دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

تفاوت کابل اپتیکال و HDMI در چیست؟

امروزه بیشتر ما در منزل یا محل کار برای برگزاری جلسات، تماشای فیلم، بازی‌های کامپیوتری و حتی کلاس‌های آنلاین  بیشتر از گذشته از سیستم‌های صوتی و تصویری و یا سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌کنیم و برای این دسترسی نیاز به اتصالات و کابل‌های متفاوت داریم؛ شاید گاهی هم با مشکلاتی مواجه ‌شویم. در میان این اتصالات و کابل‌ها، دو کابل یعنی Optical و HDMI نقش بسیار مهمی دارند، از این رو در این مقاله به بررسی این دو کابل مهم و رایج می‌پردازیم.

کابل اپتیکال چیست؟

واژه‌ی Optical به معنای “نوری” و در پیوند با نور است، از این رو به کابل اپتیکال، کابل نوری نیز می‌گویند. کابل اپتیکال یکی از روش‌های انتقال صدا است و بر پایه‌ی استانداردهای فیبر نوری ساخته شده است. کابل اپتیکال نخستین بار از طرف کمپانی توشیبا طراحی شده است و به همین دلیل به آن TOSLINK هم گفته می‌شود که برگرفته از واژه‌ی TOS ابتدای کلمه Toshiba و LINK به معنی اتصال است. دقت صوتی این کابل بسیار بالاست و صدا را با شفافیت بالاتری نسبت به باقی کابل‌ها انتقال می‌دهد و همچنین از انتقال نویز جلوگیری می‌کند. می‌توان گفت بهترین روش انتقال صدا، استفاده از کابل نوری است. سیگنال‌های صوتی از طریق نور مسیر کابل را طی کرده و به دستگاه مورد نظر می‌رسند و در این قسمت سیگنال نوری تبدیل به صدا شده و پخش خواهد شد. سیگنال‌های صوتی در حالت عادی جریانی از الکتریسیته هستند و زمانی که قرار است از کابل اپتیکال عبور کنند، برای طی این مسیر لازم است تبدیل به نور شوند.

آیا استفاده از کابل اپتیکال محدود به برند خاصی می‌شود؟

شاید این سوال پیش بیاید که کابل اپتیکال را می‌توان برای کدام برند دستگاه‌ها استفاده کرد. حتی برخی مشتریان گاهی این سوال را دارند که آیا برای انتقال صدا از تلویزیون به سینما لازم است حتما هر دو دستگاه از یک برند باشد یا خیر. برای انتقال صدا از طریق کابل اپتیکال محدودیتی برای برندها وجود ندارد و اگر تلویزیون شما یک مارک و سینمای خانگی مارک دیگری باشد، کافی است هر دو دستگاه پورت Digital Optical Audio را داشته باشند. این پورت بر روی دستگاه فرستنده از نوع خروجی صدا و بر روی دستگاه گیرنده، ورودی صدا خواهد بود و سیگنال‌های نوری را به صدا تبدیل می‌کند. هرچند که پورت خروجی و ورودی از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوتی ندارند، اما کنترلرهای فرستنده و گیرنده با هم تفاوت دارند و مدار موجود در دستگاه‌ها سیگنال صدا را به نور و مجدد سیگنال نوری را به صدا تبدیل می‌کند.

این را ببینید  روشن کردن از راه دور بدون کنترل تلویزیون

روش استفاده از کابل Optical

این کابل معمولا برای انتقال صدا از تلویزیون به سینمای خانگی، سیستم صوتی و یا ساندبار استفاده می‌شود. گاهی هم برخی افراد انتقال صدای رسیور، کنسول بازی، دستگاه پخش Blu-ray یا گیرنده را مستقیم از طریق کابل اپتیکال به دستگاه صوتی انتقال می‌دهند و فقط تصویر را به تلویزیون منتقل می‌کنند. برای اتصال کابل لازم است درپوش آن را بردارید و با توجه به جهت مشخص شده برای اتصال، کابل را متصل کنید. سپس خروجی صدا در را دستگاه تلویزیون و ورودی صدا را در دستگاه صوتی به درستی تنظیم نمایید. در این مورد می‌توانید به راهنمای انتقال صدای تلویزیون به دستگاه‌های صوتی مراجعه کنید.

رایج ترین مشکلات کابل اپتیکال + راه حل

کابل اپتیکال همانند باقی کابل‌ها نیاز به مراقبت دارد و لازم است هنگام استفاده به خوبی از آن محافظت کنید. همانطور که می‌دانید سیگنال این کابل‌ها از طریق نور ارسال می‌شود و در صورتی که کابل خمیده شود یا تحت فشار زیاد قرار گیرد، ممکن است به درستی عمل نکند و انتقال سیگنال نوری با اختلال مواجه شود. اگر هنگام انتقال صدا از تلویزیون کابل را از پورت سیستم صوتی خارج کنید، می‌بایست نور را درون کابل ببینید و اگر نوری مشاهده نشود ممکن است ایراد کابل و یا پورت خروجی صدا باشد.  پیشنهاد می‌شود ابتدا تنظیمات خروجی و ورودی صدا در هر دو دستگاه را بررسی کنید و اگر نتیجه نگرفتید بهتر است با کابل دیگری نیز دستگاه را تست نمایید تا متوجه شوید ایراد از کابل و یا از دستگاه است.

این را ببینید  بروزرسانی سیستم عامل تلویزیون ال جی

تبدیل کابل اپتیکال به سوزنی

گاهی دستگاه تلویزیون شما خروجی صدای اپتیکال دارد اما سیستم صوتی شما مجهز به پورت اپتیکال نمی‌باشد و ممکن است فقط دارای ورودی صدای AUX یا همان AV (ورودی فیش سفید و قرمز AV) باشد. در نظر داشته باشید ورودی AUX در سیستم‌های صوتی همان ورودی دو فیش AV است و با اصطلاح AUX که در مورد سیستم پخش اتومبیل گفته می‌شود، تفاوت دارد. معمولا ورودی AUX سیستم‌های صوتی که همانند سیستم پخش اتومبیل است به نام Portable و Port in شناخته می‌شود. برای انتقال سیگنال صوتی از پورت اپتیکال به AUX به مبدل اپتیکال دیجیتال به آنالوگ نیاز دارید.

کابل HDMI چیست؟

کابل HDMI یکی دیگر از کابل‌های بسیار پرکاربرد عصر حاضر است و تقریبا در هر منزلی استفاده می‌شود. HDMI مخفف High-Definition Multimedia Interface به معنای رابط چند رسانه‌ای HD و یا رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا است. این پورت برای نخستین بار سال 2003 بر روی محصولات عرضه شد و همانطور که از نام آن پیداست کاربرد وسیعی دارد. این کابل می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال را به صورت همزمان ارسال کند. برای استفاده از این کابل نیازی به فشرده‌سازی فایل‌ها نیست و می‌تواند از بیشتر فرمت‌ها نیز پشتیبانی کند. این کابل می‌تواند تصاویری با رزولوشن بالاتر از 1080 (یا همان FHD) و سرعت 60 فریم بر ثانیه و همچنین صدای 192 کیلوهرتز را انتقال دهد. این پورت 19 پین دارد و انتقال داده را با سرعت 5 گیگابایت در ثانیه انجام می‌دهد. همچنین پروتکل‌های محافظت از Copyright بر این پورت تعبیه شده است. کابل‌های اپتیکال از ابتدا تا امروز در ورژن‌های متفاوتی ارائه شده که تفاوت‌هایی از جمله نوع پشتیبانی، تعداد پین‌ها، اندازه و … با هم دارند.

این را ببینید  مشکلات HDMI HDR

3 کاربرد کابل HDMI + آموزش استفاده

پورت و کابل HDMI سه عملکرد اصلی دارد که انتقال صدا، تصویر و فرمان است. انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا انجام می‌شود و تقریبا کاربردی است که بیشتر ما از این کابل در استفاده‌ی روزمره خود دریافت می‌کنیم. عملکرد دیگر این کابل انتقال فرمان است که معمولا بر روی دستگاه‌های تلویزیون و سیستم‌های صوتی با نام سیمپلینک و CEC معرفی می‌شود. عملکرد CEC این امکان را فراهم می‌کند که با روشن شدن دستگاه تلویزیون دستگاه صوتی نیز به طور خودکار روشن شود و با تنظیم صدای تلویزیون، صدای سیستم صوتی نیز تغییر یاید؛ معمولا زمانی که صدای تلویزیون را به سیستم صوتی انتقال می‌دهیم، تمایل نداریم با هر دو کنترل کار کنیم.

روش استفاده از این عملکرد بسیار ساده است. کافی است از تجهیز هر دو سیستم به CEC مطمئن شوید و یک کابل HDMI ورژن بالاتر از 1.3 یا 1.4 به هر دو دستگاه متصل نمایید. سپس گزینه‌ی مربوط به سیمپلینک را از منوی تلویزیون روشن کنید. محل قرارگیری این گزینه در تلویزیون برندهای مختلف، تفاوت دارد.

کاربرد باقی پورت ها و کابل ها

ممکن است بر روی دستگاه‌های صوتی تصویری یا کامپیوتری خود پورت‌های متفاوت زیادی ببینید و شاید بخواهید در مورد آنها اطلاعات بیشتری داشته باشید. گویی برای هر انتقال داده‌ پورتی طراحی شده تا بتوانیم به سادگی از دستگاه خود استفاده کنیم و دستگاه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم. به زودی در مورد باقی پورت‌های موجود در دستگاه‌ها مطلب کاملی منتشر خواهیم کرد و از شما خواهشمندیم سوالات خود را در این مورد برای ما بنویسید تا با دیدگاه وسیع‌تری مطلب جدید را آماده کنیم.

5/5 (1 نقد و بررسی)