دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

تلویزیون دیر روشن می‌شود

یکی از مشکلاتی که مشتریان ما با آن مواجه هستند، دیر روشن شدن تلویزیون آن‌ها است. تلویزیون را روشن کرده اما هیچ عکس‌العملی نمی‌بینید تا اینکه بعد از چند دقیقه دستگاه روشن می‌شود. اینجا برای افزایش آگاهی، مطالبی برای شما کاربران گرامی قرار گرفته است.

اول این را بدانید که این مشکل فقط توسط کارشناسان تعمیر، قابل حل است چون در بیشتر اوقات به دلیل وجود اشکالاتی در برد تغذیه این دستگاه است. همانطور که گفتیم این ایراد در تلویزیون الجی شایع است اما به راحتی با بررسی قطعات برد تغذیه قابل تعمیر و در صورت نیاز قطعات آن با جنس اصل تعویض می‌شود.

چرا پاور باعث دیر روشن شدن دستگاه می‌گردد؟

ابتدا برد پاور را بشناسیم، برد پاور تلویزیون از آن با نام منبع تغذیه نیز یاد می‌شود که ولتاژ ac را به ولتاژ dc تبدیل می‌کند. به این صورت که ابتدا برق 220 ولت وارد برد پاور تلویزیون شده، سپس برد پاور با کمک اجزای دیگر خود مانند پل دیود، خازن صافی و ریپل ولتاژ ac را به ولتاژ dc تبدیل می‌کند یا به صورت ساده‌تر وظیفه تأمین ولتاژ برای سایر قطعات تلویزیون را به عهده دارد و درنهایت تلویزیون روشن می‌گردد.

 این قطعه به دلیل ارتباط با ولتاژ برق شهری در معرض خرابی بیشتر قرار دارد. عواملی نظیر توان مصرفی بالاتر و در نتیجه تولید گرمای بیشتر و همچنین نوساناتی که در ولتاژ بالای برق شهر ایجاد گردد. امکان آسیب دیدگی این قطعه را بالاتر می‌برند.

اما دیر روشن شدن وسیله الکتریکی نظیر تلویزیون، غالباً به دلیل خرابی خازن‌های خروجی پاور تلویزیون رخ می‌دهد. با بروز این ایراد، اگرچه فرمان روشن شدن، صادر می‌شود ولی آهسته و به تدریج، یعنی روشن شدن آن با تأخیر همراه شده و گاه پس از گذشت چند ساعت اتفاق می‌افتد.

این را ببینید  سیاه شدن تصویر تلویزیون الجی

جهت درک بهتر علت دیر روشن شدن تلویزیون الجی بهتر است ساختار قطعات این دستگاه را بررسی نماییم. قطعات در مدار دستگاه الجی به صورت موازی یا سری قرار می‌گیرند. اگر خرابی قطعه‌ای در حالت سری رخ بدهد، جریان مدار قطع شده و برق‌رسانی به قطعات بعدی نمی‌رسد. برای درک این موضوع می‌توان قطع شدن فیوز را مثال زد که در آن جریان مدار قطع شده و به طور کلی از کار می‌افتد.

اما در حالت موازی، خازن‌ها به صورت موازی در مدار قرار می‌گیرند. بنابراین بر خلاف حالت سری اگر قطعه‌ای معیوب یا از کار بیافتد، جریان الکتریکی قطع نشده بلکه تاثیر قطعه خازن، به قطعات بعدی خواهد رسید. یعنی جریان الکتریکی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و دارای ریپل و ناصاف است که این امر مانع از تغذیه صحیح قطعات و عملکرد درست آنها می‌گردد. در نتیجه آی سی سیستم کنترل بر اثر کاهش ولتاژ توسط پاور، عملکرد صحیح نداشته و تلویزیون روشن نمی‌شود یا دیر روشن می‌شود.

به‌کارگیری قطعات بی‌کیفیت در برد

یکی از بارزترین ویژگی‌های خازن‌ها، به ویژه خازن‌های الکترولیت، ظرفیت آنهاست. وقتی خازن شروع به کار می‌کند، گرم شده و ظرفیت آن کاهش می‌یابد. اما همزمان با عبور جریان و گرم شدن خازن، این کمبود ظرفیت جبران می‌گردد. همین ویژگی علت دیر روشن شدن تلویزیون ال جی را کاملاً توضیح می دهد. در خازن‌های مصرفی بی‌کیفیت، نزدیک بودن ولتاژ وارده به خازن با ولتاژ کار آن، یکی دیگر از علتهای خرابی خازن‌هاست که برای رفع این اشکال بهتر است خازن هایی با ولتاژ بالاتر استفاده گردد.

این را ببینید  تشخیص خرابی یخچال

چگونه باید مشکل دیر روشن شدن تلویزیون را برطرف کرد؟

از آنجا که اکثر اوقات خرابی خازن‌های برد پاور باعث این ایراد می‌گردد، حتی گاهی کل برد پاور دچار اختلال شده، از این رو بهتر است برای عیب‌یابی و رفع مشکل با کارشناسان مرکز تعمیرات رسمی الجی تماس گرفته یا به صورت حضوری به نمایندگی مراجعه نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)