دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد

یکی از رایج‌ترین مشکلات تلویزیون‌‌ها که فقط مختص محصولات الجی نیست، قطعی تصویر است که می‌تواند همراه صدا یا بی‌صدا باشد. در صورتی که با مشکل عدم مشاهده تصویر مواجه شدید، علت آن را باید در خرابی قطعاتی که در تولید تصویر نقش دارد پیدا کرد. و اگر تلویزیون شما صدا  دارد، بدین معنا است که فقط قسمت‌های دخیل در تصویر دچار ایراد شده و در بخش صدا مشکلی وجود ندارد.

گاهی این اتفاق ممکن است بعد از چند ثاتیه مشاهده تلویزیون رخ بدهد و دستگاه را خاموش و روشن کرده و مشکل حل ‌شود و این عمل در طول روز چند بار تکرار گردد. پس به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه شما دچار خرابی شده و بایستی در اسرع وقت با کارشناسان تعمیر تماس بگیرید چون با استفاده بیشتر، خرابی تلویزیون شما بیشتر می‌گردد. در این بخش شما را با علت مشکل دستگاه آشنا می‌کنیم تا قبل از این که وسیله خود را به تعمیرکاران بسپارید، اطلاع کافی داشته و بدانید که دستگاه شما به درستی تعمیر می‌شود.

تست دستگاه قبل از تعمیر توسط کاربر

قبل از اینکه به فکر خرابی و انتقال آن به تعمیرگاه بیافتید، پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر توجه نمایید.

  • تلویزیون را خاموش کرده و هر گونه دستگاه جانبی را جدا کنید. سپس تلویزیون را روشن و مجدداً دستگاه‌های جانبی را وصل کنید.
  • از سالم بودن کابل HDMI اطمینان حاصل کنید، این کار را می‌توانید با تعویض کابل انجام دهید.
  • تنظیمات ورودی را چک کنید. ممکن است تلویزیون روی حالت HDMI نباشد یا اشتباهاً روی وضعیت DVI تنظیم شده باشد، همچنین می‌توانید حالت HDTV را نیز امتحان کنید.
  • در شب، اتاق را تاریک کرده و با دقت نگاه کنید که در پس زمینه نوری مشاهده می‌کنید یا خیر. اگر نوری وجود داشت، مشکل از TCON دستگاه است.
  • همینطور در اتاق تاریک، یک چراغ قوه را با زوایای مختلف به روی صفحه نمایش بتابانید، اگر توانستید بخشی از تصاویر را مشاهده کنید، بدین معنی است که نور پس زمینه ضعیف یا از بین رفته است.
  • اتصالات کابل‌ها به ویژه HDMI را چک کنید تا به پورت اشتباهی متصل نشده باشد یعنی کابل را جدا و به ورودی یا پورت مناسب‌تر وصل کنید.
این را ببینید  کد خطای LG AE

دلایل خرابی تلویزیون در صورت عدم وجود تصویر

اولین موردی که هر تعمیرکاری به آن اشاره می‌کند، بک لایت دستگاه است. بک لایت نور لازم برای مشاهده تصاویر را تأمین می‌کند و این کار را به کمک لامپ‌های ال ای ای در پشت صفحه نمایش انجام می‌دهد. در تلویزیون‌های ال سی دی این کار توسط لامپ‌های فلورسنت صورت می‌گیرد.

اما با توجه به اینکه شایع‌ترین علت مشکل عدم وجود تصویر، سوختن بک لایت است، این سوال برای شما پیش می‌آید که چگونه از آن پیشگیری کنیم. هر دستگاهی یک مدت زمان مشخصی برای روشن ماندن دارد. با رجوع به راهنما تلویزیون می‌توانید آن را ببینید. اگر بیشتر از این مدت از وسیله استفاده نمایید. دستگاه حرارت زیادی تولیده کرده و عمر لامپ‌های بک لایت کاهش می‌یابد. همینطور از قرار دادن تلویزیون خود در محیط‌های گرم بپرهیزید تا دمای بالا به لامپ‌های بک لایت فشار وارد نکند.

مورد دومی که باید به آن شک کرد، برد پاور دستگاه است. شاید فکر کنید، برد پاور چه ربطی به تصویر دارد اما بدانید که وظیفه اصلی برد پاور یا منبع تغذیه تأمین انرژی مورد نیاز قطعات دستگاه است. پس اگر این بخش دچار مشکل گردد، ولتاژ کافی به بک لایت نرسیده و تصویر تلویزیون قطع می‌گردد. کارشناسان مرکز تعمیرات با توجه به مهارت و تجربه‌ای که دارند. تشخیص اینکه دلیل مشکل دستگاه بک لایت است یا برد پاور، کار سختی بوده و توسط کارشناسان نمایندگی الجی به راحتی قابل انجام است.

برد تیکان به عنوان سومین قطعه مورد نظر ما با برقراری ارتباط بین فلت و برد، نمایش تصویر را امکان‌پذیر می‌کند. در صورت خرابی آن، تصاویر به رنگ سرمه‌ای دیده می‌شود و نشان از خرابی این قطعه دارد. خرابی برد تیکان بسیار کم رخ داده و بیشتر بر اثر آب خوردگی ایجاد می‌شود.

این را ببینید  7 مشکلات ماشین لباسشویی

بررسی برخی از مدل‌ها

طبق تجربه برخی سری از مدل‌های الجی زیادتر دچار قطعی تصویر می‌گردد. رایج‌ترین سری‌ها شامل LS،  LB، LY، LN می‌باشند.

  • سری LN

مهم‌ترین علت بروز این مشکل در سری LN اتصالی کوتاه لامپ است. این اتفاق سبب سیاه شدن و قطعی تصویر می‌گردد. به این صورت که با قطع شدن اولین لامپ، جریان در مدار بک لایت متوقف و تصویر به یک لحظه روشن و با چشمک زدن خاموش می‌شود.

  • سری LB

دلیل به وجود آمدن مشکل قطعی تصویر در این سری، مشابه سری LN می‌باشد، با این تفاوت که لامپ‌های به کار رفته در آن‌ها بیشتر سبب اتصالی کوتاه می‌گردد. همینطور وقتی لامپی قطع می‌گردد، بقیه لامپ‌ها روشن مانده و لکه سیاهی در صفحه نمایش می‌بینید.

  • سری LY

این مورد شباهت زیادی به سری LB دارد و بسیار کمتر ایراد قطعی لامپ رخ می‌دهد.

  • سری LS

در  این سری، بک لایت در دسته‌های 20 تایی و تفکیک شده به صورت یک طرفه قرار می‌گیرد. به این صورت که کنترل هر کدام توسط یک مدار انجام می‌گیرد. مشکل عدم وجود تصویر در این سری به گونه‌ای است که بعد از چند دقیقه کار کردن، نور بک لایت قطع می‌شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)