دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

سیاه شدن تصویر تلویزیون الجی

یکی را اشکلات معمول در تلویزیون سیاه شدن تصویر است. در این حالت بخشی از صفحه یا کل آن تاریک می‌شود و شما تصاویر را به سختی یا اصلاً نمی‌بینید. برای مشخص شدن علت آن باید به نوع تکنولوژی به کار رفته در پنل دستگاه دقت کرد یا به عبارتی ریشه این ایراد تا حد فراوانی به این مسئله بستگی دارد که نوع پنل LCD، LED، OLED،   QLED یا پلاسما است. با دانستن این موضوع منشأ اشکال پیش آمده به درستی تشخیص داده شده و از خرابی دستگاه با دستکاری‌های نا به جا جلوگیری می‌شود.

دلایل اصلی این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوختن پیکسل
  • خرابی پنل
  • خرابی بخشی از بک لایت

کنار آمدن با این موضوع ایده جالبی نیست. چراکه در صورت مواجه شدن با این مشکل در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه نشود، آسیب بیشتری به دستگاه وارد خواهد شد، پس در سریع‌ترین فرصت به تعمیرگاه مراجعه نمایید و توصیه می‌کنیم تعمیر حتماً در نمایندگی معتبر الجی صورت گیرد.

اما در کل وضعیت پیش آمده یا سیاه شدن تصاویر معمولاً یا می‌توان گفت بیشتر برای پنل ال ای دی رخ می‌دهد. که در بخش بعدی به دلایل اصلی ایجاد آن می‌‌پردازیم.

سوختن یا مردگی پیکسل

صفحه نمایش تلویزیون به ویژه ال ای دی از ترکیب میلیون‌ها نقطه به نام پیکسل تشکیل شده است، این پیکسل‌ها از 3 عدد دیود ساخته شده و از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی برای نمایش رنگ‌ها بهره می‌برند. اگر پیکسل‌ها معیوب یا هر یک از این رنگ‌ها به شکست بخورند، به شکل نقطه سیاه ظاهر خواهند شد. البته این مورد در فناوری‌های QLED، SUHD بسیار محدود شده است.

این را ببینید  خاموش و روشن شدن تلویزیون

خرابی پنل تلویزیون

اگر بخشی از ماژول پنل دستگاه آسیب ببیند، لکه‌ها یا نقاط سیاه‌ رنگی را روی صفحه مشاهده خواهید دید. این اتفاق در گذر زمان و استهلاک به وجود می‌آید و عمر مفید پنل‌ها پایان یافته  و باید عوض شوند. گاهی گرد و غبار منافذ تلویزیون را آلوده و وارد دستگاه و باعث ایجاد لکه‌های سیاه می‌شوند. لازم است به صورت دوره‌ای این منافذ تمیز شود.

خرابی بک لایت

یکی دیگر از دلایل این مشکل به خاطر خرابی بک لایت است یعنی اگر تعدادی از لامپ‌های این قطعه از بین برود، بک لایت خاموش و شما تصاویر را به صورت هاله‌ای سیاه یا کاملاً تاریک مشاهده می‌کنید. مسئله مهمی که اینجا وجود دارد، سوختن تعدادی از لامپ باعث ورود بیشتر ولتاژ به لامپ‌های سالم و فشار روی آن‌ها شده و همین امر آن‌ها را نیز خراب می‌کند.

بنابراین اگر این علایم را مشاهده کردید، حتماً در اسرع وقت برای تعمیر اقدام کنید. همچنین این را بدانید که خاموش و روشن شدن دستگاه اصلی‌ترین علامت نقص بک لایت و مقدمه‌ای برای مشکی شدن تصویر است.

حل مشکل سیاه شدن تصویر

جهت رفع این مشکل، عیب‌یابی صحیح و اصولی مهم است. ابتدا میزان خرابی تعیین و قطعه آسیب دیده شناسایی و با توجه به ماهیت آن قطعه روش تعمیر انتخاب می‌شود. به عنوان مثال اگر خرابی بک لایت اثبات شود، تنها راه حل مشکل تعویض آن است. بک لایت درون پنل از تعداد زیادی لامپ تشکیل شده و باید عمل تعویض با دقت انجام گیرد.

در مورد پنل به عنوان بخش اصلی می‌توان گفت به علت پر هزینه بودن تعمیر آن، بهترین تصمیم تعویض آن می‌باشد. اما اگر سیاه شدن تصویر به خاطر سوختن پیکسل باشد. مجدداً تعویض پنل پیشنهاد می‌شود. در حالت کلی در گذر زمان و استهلاک،  عمر مفید پنل تلویزیون به پایان رسیده و باید تعویض شود ولی تعمیرکاران نمایندگی تعمیر الجی با واکاری دقیق‌تر مشکل را شناسایی و مسیر درست تعمیر را بر می‌گزینند.

این را ببینید  تلویزیون ال جی سری LG SK7900 
0/5 (0 نقد و بررسی)