دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

نشت نور در تلویزیون

همانطور که مطلع‌اید، این روزها قیمت محصولات روبه افزایش هستند و جلوگیری از بروز مشکلات فنی و خراب شدن دستگاه، از اهمیت بالایی برخوردار است. اختلالات تلویزیون متنوع و زیاد است اما می‌توانید با تهیه یک دستگاه اصل و مراقبت اصولی از به وجود آمدن بیشتر آن‌ها جلوگیری کرد. یکی از این موارد نشت نور است.

نشت نور در پنل تلویزیون یک موضوع مهم و کارساز در خلق تصویر نهایی است که متأسفانه بعضی اوقات ناراحت کننده و لذت استفاده از یک تصویر با کیفیت را از بین می‌برد. اما نشت نور چیست؟ نشت نور در واقع هاله‌های روشن حتی گاهی رنگی هستند که در قسمت‌هایی از صفحه نمایش مشاهده می‌شود. این هاله‌ها در تصاویر سیاه یا تاریک نمای بیشتری داشته و روی کیفیت کنتراست نیز اثر می‌گذارد.

چرا هاله‌های نورانی ایجاد می‌شود

همه تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی دارای بخشی به نام بک لایت می‌باشند که وظیفه تولید نور کریستال مایع جهت دیده شدن تصاویر را دارند. در نمایشگرهای LCD وظیفه تاباندن نور بر روی کریستال بر عهده لامپ‌های فلورسنت و در LED وظیفه لامپ‌های ال ای دی است که مصرف انرژی پایین‌تری داشته، عمر مفید بالاتر و زاویه دید بهتری را فراهم می‌کند.

بنابراین وجود مشکل هاله رابطه مستقیمی با بک لایت دارد. به وجود آمدن این لکه‌های نورانی به چند دلیل خاص و آشنا رخ می‌دهد. اولین علت کیفیت پایین جنس پنل تلویزیون است. به همین خاطر این مشکل در برخی از تلویزیون‌های ارزان بیشتر از سایرین می‌باشد. پنل‌ها دارای چند لایه به خصوص کریستال مایع، لایه ترکیبی محافظ و پخش کننده نور هستند. پایین بودن کیفیت این موارد و عدم تولید پنل اورجینال مهم‌ترین دلیل نشت نور می‌باشد.

این را ببینید  5 مشکل ماشین ظرفشویی ال جی که باید بدانید

اما دومین علت نشت نور بروز اختلال در کارایی صفحات پخش کننده و کریستال مایع در گذر زمان است که پشت سر هم قرار گرفته‌اند. اما از آنجایی که شدت و تغییر میزان نور در لامپ‌های LED به صورت مستقیم به بروز هاله‌های روشن وابسته است، تولیدکنندگان، دقت بیشتری نسبت به این بخش کرده و حتی مبدل‌های DC-AC و DC-DC نیز در آن‌ها به کار رفته است. همچنین کنترل نوسانات ولتاژ در این مدار دیجیتالی بوده و تلاش شده تا با افزایش یکباره شدت نور، رخ دادن نشت نور به حداقل برسد.

روش‌های جلوگیری از نشت نور

نشت نور در برخی از دستگاه‌ها به صورت غریزی و در برخی نیز در گذر زمان به وجود می‌آید اما همانطور که گفتیم، بسیاری از تلویزیون‌های ارزان قیمت یا میان قیمت به علت استفاده از متریال بی‌کیفیت و تولید سطحی پنل، ممکن است دچار نشت نور در فضاهای تاریک شده و کنتراست آن‌ها به هم بریزد ولی با ارائه راه‌حل‌هایی می‌توان از رخ دادن آن جلوگیری کرد. موقعی که یک دستگاه جدید می‌خرید، با نمایش یک صفحه تاریک ساده، قادرید از میزان شدت نور تلویزیون خود مطلع شوید.

از طریق منوی تنظیمات، روشنایی Back light را افزایش دهید و فیلترهای نور و کریستال پس از مدتی بخشی از ویژگی خود را از دست داده و شاهد نشت نور در نمایشگر هستیم. به طور کلی زیاد نمودن روشنایی یا نور پنل به خودی خود  منجر به تولید هاله‌های نورانی و کاهش کنتراست می شود. حتی گاهی اوقات برای پرهیز از عواقب نشت نور، میزان نور پس زمینه را کاهش می‌دهند. در هر حال به این نتیجه می‌رسیم که کیفیت پنل  در نشت نور مؤثر است و سعی کنید دستگاهی با کیفیت و اورجیتال خریداری کنید تا با پدیده نشت نور مواجه نشوید.

این را ببینید  مشکلات پاور تلویزیون

رفع مشکل نشت نور

به منظور دوری از این مشکل، حتماً در خرید خود دقت کنید تا جنس مرغوب داشته باشید، اما اگر در طول چند سال استفاده، اکنون با این مشکل مواجه شدید، به احتمال فراوان ریشه در بک لایت دستگاه دارد  و در اسرع وقت باید رسیدگی شود. شما کاربران گرامی می‌توانید برای حل ایرادت و خرابی وسیله‌تان با شماره نمایندگی تعمیر تلویزیون الجی تماس گرفته و را خدمات مجموعه تعمیراتی بهره ببرید.

4/5 (1 نقد و بررسی)