دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

ریبال مین برد تلویزیون چیست؟

برای انجام عملیات ریبال مین برد تلویزیون به دستگاه تخصصی نیاز است که متاسفانه اکثر تعمیرکارن به دلیل در اختیار نداشتن این دستگاه، عملیات ریبال کردن را به صورت دستی انجام می دهند. انجام این نوع تعمیر مین برد در اکثر مواقع با شکست مواجه می شود و حتی اگر در مواردی ظاهرا تغییری ایجاد شود پایدار نبوده و بعد از استفاده چند روزه مجددا ایراد به حالت اول ظاهر می شود.

ریبال (Reball) چیست؟

به عمل گرما دادن با دستگاه به چیب و برداشتتن چیپ از روی برد و تمیز کردن قلع از سطح چیپ و پایه گذاری مجدد چیپ توسط شابلون مخصوص و قرار دادن بر روی برد تلویزیون، ریبال می گویند.

در کنار ریبال که تعمیر اصلی مورد نیاز برای این ایراد است عملیات های مشابهی وجود دارد که عبارتند از :

ریسلد (Resold)

در عملیات ریسلد معمولا پایه های آی سی به وسیله مایع فلکس که تجدید کننده قلع است پوشانده شده و سپس حرارت داده می شود. این عملیات باعث تجدید قلع و در نتیجه اتصال مجدد پایه ها می شود.

در صورتی که آی سی آسیب ندیده باشد ریسلد آی سی باعث رفع اشکال می شود اما به دلیل تغییر ماهیت قلع بعد از مدتی، دوباره ایراد ایجاد می شود.

ریورک (Rework)

عملیات ریورک کامل تر از ریسلد است و آی سی چیپ با حرارت دادن جدا می شود و اقدامات احیا کننده برای توپ های قلع (Ball) انجام می شود. اما آنها تعویض نمی شوند و دوباره آی سی به وسیله حرارت در محل خود نصب می شود.

این را ببینید  نحوه محاسبه فاصله تماشای تلویزیون الجی

ریبال مین برد تلویزیون ال جی

در تلویزیون ال جی سری های LW-LV-LCD-LED-LH مشکل خرابی چیپ به دلیل عدم دفع گرما در این مدل ها بسیار شایع است و این سری از بردهای ال جی بعد از مدتی کارکرد دچار خرابی چیپ می شوند که به صورت عیب های مختلف از جمله؛ نداشتن تصویر یا صدا یا خط و اعوجاج یا استند بای و غیره نشان داده می شود.

برای رفع مشکل یا باید مین برد را به صورت کامل تعویض کرد که با توجه به خرابی بیش از حد این مدل ها و کمیاب بودن بردها بسیار گران قیمت هستند یا باید تعمیر کرد. تعمیر این بردها به سه صورت انجام می شود.

۱- Resold: گرما دادن به چیپ در حدی که قلع آن ذوب شده و سرد کردن آن تا دوباره قلع سرد شود که این کار باعث از بین رفتن لحیم سردی و اتصال مجدد می گردد.

۲- Reball: گرما دادن به چیپ و برداشتن چیپ از روی برد و تمیز کردن سطح چیپ از توپ (Ball) های قلع و توپ گذاری مجدد چیپ توسط شابلون مخصوص.

۳- Rework: چیپ Reball شده را مجدد بر روی برد گذاشته و با حرارت مناسب آن را روی برد نصب می کنیم.

تفاوت ریبال و ری هات مین برد تلویزیون الجی

ریبال مین برد تلویزیون الجی در حقیقت همان ری هات است با این تفاوت که اگر از آب شدن پایه های آی سی اطمینان دارید، باید چندین بار آی سی را تکان های اندکی دهید و بعد آن را بردارید. اگر پایه های آی سی خراب یا نامنظم است، باید آنها را با دقت شابلون بزنید و پایه های روی برد را نیز تمیز کنید و همان آی سی را دوباره به شکل درست روی برد نصب کنید.

این را ببینید  نحوه نصب دو تلویزیون الجی در یک اتاق

با ریبال و ریورک آی سی در واقع پایه های آی سی ها از نو ساخته می شوند و مانند روز اول برای صاحب دستگاه کار خواهند کرد و در صورت استفاده درست از تلویزیون می تواند تا زمان عمر مفید دستگاه کار کند.

3/5 (1 نقد و بررسی)