دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

کنترل از راه دور IR تلویزیون چگونه عمل می‌کند؟ یک کنترل از راه دور مادون قرمز (IR) از سیگنال های نوری استفاده می کند که از یک فرستنده واقع در یک انتهای کنترل از راه دور به یک گیرنده در یک دستگاه الکترونیکی دیگر ارسال می شود. این دستگاه ها شامل تلویزیون الجی، استریو، پخش کننده دی وی دی، کنسول های بازی و غیره می باشد. عملکرد اصلی یک کنترل از راه دور IR یک لامپ یا مجموعه ای از لامپ ها در انتهای کنترل از راه دور است که دستورالعمل ها را با استفاده از یک نور نامرئی (مادون قرمز) به دستگاه های الکترونیکی از راه دور ارسال می کند.

انواع مختلفی از ریموت های IR وجود دارد، از کم هزینه ترین آنها با تنها یک فرستنده IR تا واحدهای پیشرفته که دارای چندین فرستنده IR هستند. دستگاه های الکترونیکی سازگار با کنترل از راه دور IR دارای حسگرهایی در جلو هستند که می توانند نور مادون قرمز را تشخیص داده و دستورالعمل ها را رمزگشایی کنند.

کنترل از راه دور IR تلویزیون
کنترل از راه دور IR تلویزیون

کنترل از راه دور IR چگونه کار می کند

فرستنده در انتهای کنترل از راه دور یک سیگنال الکترومغناطیسی با طول موجی که تا حدودی بیشتر از نور مرئی است ارسال می کند. کنترل از راه دور IR این نور “نامرئی” را در کد باینری پالس می کند.

هر “فرمان” یک کد خاص دارد. این کدهای دستوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • روشن کنید
  • افزایش یا کاهش صدا
  • کانال بالا یا پایین
  • باز کردن و پیمایش منوهای روی صفحه

دستگاه های الکترونیکی دریافت کننده سیگنال دارای حسگرهایی برای تشخیص نور IR هستند. این حسگرها کد را به ریزپردازنده داخل دستگاه الکترونیکی منتقل می کنند. سپس ریزپردازنده کد را تفسیر کرده و آن را به دستورالعمل های مناسب برای انجام ترجمه می کند.

این را ببینید  خرابی احتمالی تلویزیون

محدودیت های کنترل از راه دور IR

در حالی که کنترل از راه دور IR به شما امکان می دهد وسایل الکترونیکی را بدون نیاز به بلند شدن از روی صندلی خود کنترل کنید، چند محدودیت وجود دارد.

از آنجایی که سیگنال های مادون قرمز نور هستند، سیگنال ها به راحتی مسدود می شوند. هر شیئی مانند صندلی یا درب کابینت به راحتی می تواند کارکرد ریموت کنترل را قطع کند. سیگنال برای انتقال صحیح بین فرستنده کنترل از راه دور و سنسور دستگاه الکترونیکی به یک مسیر باز نیاز دارد. برد کلی این ریموت ها حدود 30 فوت است. چند راه وجود دارد که سازندگان کنترل از راه دور IR برای دور زدن این محدودیت ایجاد کرده اند.

اندکی درباره ریموت های گران تر تلویزیون ال جی

ریموت‌های گران‌تر شامل بیش از یک فرستنده است که معمولاً بین دو تا چهار فرستنده است. این به کنترل از راه دور اجازه می‌دهد تا سیگنال‌های IR را در زوایای مختلف ارسال کند، بنابراین لازم نیست کنترل از راه دور را مستقیماً به سمت دستگاه الکترونیکی قرار دهید تا کار کند. این کار فضای بیشتری را پر می کند، اما به طور کامل بر مشکلات خط سایت غلبه نمی کند.

راه حل های دیگر برای مشکلات خط سایت عبارتند از:

  1. گیرنده های IR مجزا: می توانید یک گیرنده IR خریداری کنید که می توانید آن را در خارج از کابینت قرار دهید تا دستگاه های داخل آن بتوانند دستورات کنترل از راه دور IR را حتی زمانی که در داخل کابینت ذخیره می شوند دریافت کنند. گیرنده IR همان سیگنال IR را در داخل کابینت به دستگاه ارسال می کند.
  2. کنترل از راه دور RF: کنترل از راه دور فرکانس رادیویی (RF) دستورات را به عنوان یک موج رادیویی به واحد پایه در دستگاه الکترونیکی منتقل می کند. واحد پایه این سیگنال را به سیگنال IR تبدیل می کند و آن را به دستگاه منتقل می کند. ریموت‌های RF می‌توانند سیگنال‌ها را به اتاق‌های دیگر منتقل کنند، زیرا امواج رادیویی با مسائل مربوط به خط محل محدود نمی‌شوند.
این را ببینید  مشکلات مشترک در اجرای تلویزیون
کنترل از راه دور IR تلویزیون
کنترل از راه دور IR تلویزیون

کنترل از راه دور مادون قرمز قابل برنامه ریزی

یکی دیگر از مشکلات رایج کنترل از راه دور (نه تنها ریموت های IR) این است که آنها اغلب در محل قرار نمی گیرند. برای جایگزینی اینها، می توانید یک کنترل از راه دور IR جهانی قابل برنامه ریزی خریداری کنید. می توانید مجموعه ای از کدهای IR مناسب برای دستگاه الکترونیکی را از وب سایت سازنده دستگاه دانلود کرده و آنها را روی ریموت آپلود کنید.

برخی از این ریموت ها با مجموعه کدهای از پیش برنامه ریزی شده نیز عرضه می شوند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کد برای ساخت و مدل دستگاه الکترونیکی خود وارد کنید و ریموت با کدهای IR مناسب خود را برنامه ریزی می کند.

آیا می‌دانید: عیب یابی مشکلات اتصال HDMI در تلویزیون ال جی

0/5 (0 نقد و بررسی)