دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

نمایشگرهای تلویزیون OLED الجی زیبا و گران قیمت هستند، اما ممکن است تعجب کنید که بدانید ممکن است از سوختگی یا حفظ دائمی تصویر رنج ببرند. این موضوع چقدر شایع است و آیا باید نگران آن باشید؟ با ما همراه باشید.

تلویزیون OLED الجی

تلویزیون OLED الجی Burn-in چیست؟

تلویزیون OLED الجی مخفف کلمه Organic Light Emitting Diode است. از آنجایی که مواد به کار رفته در ساخت این پانل ها ارگانیک هستند، به مرور زمان تخریب می شوند. تلویزیون OLED الجی یک فناوری خود تابشی است که به این معنی است که نیازی به نور پس زمینه نیست. هر پیکسل نور خود را تولید می کند که در طول عمر محصول به تدریج کم رنگ می شود.

سوختن تلویزیون OLED الجی (یا حفظ دائمی تصویر) به این کاهش تدریجی پیکسل ها اشاره دارد. Burn-in مختص نمایشگرهای تلویزیون OLED الجی نیست – CRT ها، LCD ها و پلاسماها همگی تا حدی مستعد ابتلا هستند.

ماندگاری دائمی تصویر در نمایشگرهای تلویزیون OLED الجی به دلیل تخریب ناهموار پیکسل هایی است که نمایشگر از آن تشکیل شده است. زمانی اتفاق می‌افتد که مجموعه‌ای از پیکسل‌ها با سرعتی متفاوت از پیکسل‌های اطراف خود تخریب می‌شوند.

تصاویر استاتیک یا گرافیک های روی صفحه نمایش به طور عمده به این مشکل کمک می کند. این شامل نشان‌واره‌هایی است که هنگام تماشای برخی از کانال‌های تلویزیونی، بنرهای خبری در حال چرخش، یا ناحیه‌ای که هنگام تماشای ورزش در آن تابلوی امتیاز نمایش داده می‌شود، در گوشه نمایش داده می‌شوند.

اما برای روشن بودن، تماشای پنج ساعت ورزش در روز یکشنبه باعث سوختن صفحه نمایش تلویزیون OLED الجی شما نمی شود. با این حال، اثر تجمعی تماشای یک کانال ورزشی مشابه در مدت زمان طولانی ممکن است.

این را ببینید  طول عمر تلویزیون های الجی

همین امر در مورد هر چیزی که عناصر ثابت را برای مدت طولانی روی صفحه می گذارد صادق است. HUD یک بازی ویدیویی، نوار وظیفه ویندوز، تابلوی ورود به فرودگاه و غیره، همگی می‌توانند مقصر باشند.

عادات تماشای خود را تغییر دهید

اگر نگران سوختگی هستید، ممکن است بخواهید از خرید نمایشگر تلویزیون OLED الجی خودداری کنید. با این حال، اگر به سادگی نمی توانید مقاومت کنید (و چه کسی شما را سرزنش می کند؟)، چند اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این مسئله انجام دهید.

اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که عادات تماشای خود را تغییر دهید. این کار باعث می‌شود که پیکسل‌ها به طور یکنواخت‌تر فرسوده شوند، بنابراین هرگز روی یک قسمت از صفحه نمایش بیش از حد کار نمی‌کنید. البته این باعث می شود نمایشگرهای تلویزیون OLED الجی برای برخی افراد نامناسب باشند.

به عنوان مثال، اگر تلویزیون خود را تمام روز در یک کانال خبری در حال حرکت رها کنید، تلویزیون OLED الجی انتخاب بدی است. اگر بخواهید از یکی به عنوان مانیتور رایانه استفاده کنید که نمادهای ثابت و نوار وظیفه را در تمام روز نمایش می دهد، همین امر صادق است. اگر هر روز همان بازی ویدیویی را با وسواس بازی می کنید، تلویزیون OLED الجی نیز انتخاب بدی است.

برعکس، اگر طیف وسیعی از کانال‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنید یا بازی‌های ویدیویی مختلفی انجام می‌دهید، نمایشگر تلویزیون OLED الجی خوب خواهد بود. به همین ترتیب، اگر تصاویر ثابت را برای مدت طولانی روی مانیتور رایانه خود باقی نگذاشته اید، تلویزیون OLED الجی نیز مشکلی ندارد.

برای برخی از افراد، این ایده که باید از تلویزیون خود مراقبت کنید تا از حفظ دائمی تصویر جلوگیری کنید، مانند یک معامله خام به نظر می رسد. قیمت بالاتر تلویزیون OLED الجی در مقایسه با پنل های LCD نیز کمکی نمی کند.

این را ببینید  مشکلات رنگ تلویزیون الجی

با این حال، برای دیگران، رنگ‌های سیاه جوهری و (از لحاظ نظری) نسبت کنتراست بی‌نهایت باعث می‌شود نگهداری از کودک ارزش آن را داشته باشد.

عوامل زیادی وجود دارد که در تصمیم گیری برای خرید یک تلویزیون تلویزیون OLED الجی یا سنتی با نور LED وجود دارد. برای مثال، یک پنل تلویزیون OLED الجی به اندازه روشن‌ترین مجموعه‌های LED روشن نمی‌شود. با این حال، به دلیل سیاه‌پوستان «کامل»، لزوماً نیازی به این کار ندارند.

بعلاوه، حتی اگر تعداد زیادی از مطالب مشابه را تماشا کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که با حفظ دائمی تصویر مقابله کنید. حتی اگر پیکسل ها به طور ناهموار فرسوده شوند، ممکن است در حین مشاهده منظم متوجه آن نشوید.

الگوهای آزمایشی و بلوک‌های رنگ ثابت برای تشخیص سوختن تلویزیون OLED الجی مفید هستند، اما لزوماً نماینده استفاده معمولی نیستند.

تلویزیون OLED الجی های فعلی کمتر مستعد سوختن هستند

LG Display تنها شرکت تولید کننده پنل های تلویزیون OLED الجی است. اگر تلویزیون سونی یا پاناسونیک را می‌بینید که از پنل تلویزیون OLED الجی استفاده می‌کند، باز هم توسط LG Display ساخته شده است. طی سال‌ها، این شرکت فرآیند تولید را برای ساخت صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیرتر با قیمت‌های پایین‌تر اصلاح کرده است.

نمایشگرهای تلویزیون OLED الجی قدیمی‌تر از پیکسل‌های جداگانه و رنگی استفاده می‌کردند. با این حال، سازندگان به زودی متوجه شدند که زیرپیکسل‌های رنگی مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیر می‌شوند، به‌ویژه آبی و قرمز. LG Display تصمیم گرفت از شبکه ای از LED های سفید استفاده کند که با همان سرعت قدیمی می شوند. سپس از فیلترهای رنگی برای ایجاد چهار زیرپیکسل جداگانه قرمز، سبز، آبی و سفید استفاده می شود.

این را ببینید  خرابی درگاه HDMI تلویزیون

همچنین راه‌حل‌های مبتنی بر نرم‌افزار برای این مشکل وجود دارد، اگرچه این راه‌حل‌ها به هر سازنده تلویزیون بستگی دارد تا سازنده پنل. ال‌جی در تلویزیون‌های خود، روشنایی را در قسمت‌های خاصی از صفحه که پیکسل‌های ثابت را نمایش می‌دهند، مانند لوگوها یا HUD در بازی‌های ویدیویی، محدود می‌کند.

سپس، تغییر پیکسل وجود دارد، که تصویر را کمی حرکت می دهد تا بار یک تصویر ثابت را به اشتراک بگذارد و از کار بیش از حد پیکسل های خاص جلوگیری کند. همچنین روال‌های «بازسازی پیکسل» وجود دارد که هر چند هزار ساعت یا بیشتر اجرا می‌شوند. اینها ولتاژ هر پیکسل را اندازه گیری می کنند و سعی می کنند مناطقی که به اندازه کافی استفاده نشده اند را از بین ببرند. سپس تلویزیون برای جبران روشنایی کلی صفحه نمایش را افزایش می دهد.

هر سازنده‌ای که از پنل‌های تلویزیون OLED الجی استفاده می‌کند، ترفندهای مخصوص به خود را دارد، اگرچه، آنها تاکتیک‌های مشابهی با نام‌های خاص برندهای مختلف دارند.

در سال 2013، LG Electronics ادعا کرد که عمر مورد انتظار نمایشگر تلویزیون OLED الجی 36000 ساعت است. اما در سال 2016، شرکت این میزان را به 100000 ساعت یا 30 سال تماشای 10 ساعت تلویزیون در روز افزایش داد. در مقابل، طبق یک مطالعه، پنل‌های LCD با نور پس‌زمینه LED عمری بین ۶ تا ۱۰ سال دارند.

آیا می دانید: 6 تفاوت بین تلویزیون LCD و تلویزیون الجی LED

0/5 (0 نقد و بررسی)